Op 7 juni wordt de film 'Moonlight' vertoond in De Roma. Çavaria-projectmedewerker Fourat Ben Chikha zorgt er voor de inleiding. Kif Kif ging alvast met Fourat in gesprek over de film en zijn belangrijke boodschap rond kruispuntdenken.
MAF kreeg een negatief advies bij het Vlaamse Kunstendecreet. Na meer dan tien jaar consequent bijdragen aan de diversiteit van ons kunstenlandschap, mag die zoektocht nu stoppen. Maar ook: anderen die naar het voorbeeld van MAF die zoektocht willen verderzetten, mogen dat wél.
Met veel belangstelling brengt de gelauwerde filmmaker Raoul Peck de documentaire 'I Am Not Your Negro', gebaseerd op 'Remember This House', het onafgewerkte boek van James Baldwin over drie gestorven strijders van de Civil Rights Movement: Medgar Evers, Martin Luther King en Malcolm X.
Gwendolyn Rutten somt de verwezenlijkingen van ”onze manier van leven” op, maar negeert tegelijkertijd de negatieve aspecten daarvan. Daar ligt juist de arrogantie van dergelijke stelling.
Mesut Arslan regisseert 'Nachtelijk Symposium' van Eric De Volder voor het Brusselse KVS: een vindingrijke scenografie, een onorthodoxe omgang met het publiek en een stevig onderbouwde filosofische ondertoon. Een gesprek over communicatie, hanengevechten en inhoudelijke diversiteit.
Een diversiteitsambtenaar is te kritisch? Een staatssecretaris polariseert? Een minister liegt? Een facebook friend schrijft een stommiteit? UNIA doet lastig? Opdoeken! Defrienden! Boycotten! Ontslag eisen! Subsidies in vraag stellen! Dat wordt stilaan de basis van onze democratie.
De kinderen van juf Kiet is een film over een kleuterjuf en haar instapklas voor nieuwkomertjes, waaronder ook jonge vluchtelingen. Het is meteen ook een spiegel voor de maatschappelijke omgang met diversiteit.
“Jongeren die met de cultuurverschillen toch niet kunnen leven, die zich in België niet meer thuis voelen", schrijft Mark Elchardus, moeten we "helpen bij duurzame hervestiging in hun landen van herkomst”. De zoveelste belichaming van het wij-zij denken.
Een hele reeks politici en opiniestukken pleiten voor de afschaffing van de dubbele nationaliteit. Orlando Verde stelt er behoorlijk wat kritische vragen bij en ontmaskert hun bedenkelijke discours.
El Color del Camaleón is het verhaal van een vader en zijn zoon. De vader, Jorge Lübbert, is gevlucht uit Chili tijdens de dictatuur van Pinochet. Hij is een oorlogsreporter, een man die zijn leven dag in dag uit op het spel zet aan de vuurlinie.