The Assassin: een opmerkelijk uitstapje in de martial art traditie

Met The Assassin maakt de Vietnamese filmmaker Hou Hsiao-hsien, zoon van Chinese expats, een opmerkelijk uitstapje in de Wuxia martial art traditie.
The Assassin: een opmerkelijk uitstapje in de martial a

Hou grijpt naar expressieve kracht van de stilte, introduceert de traditie van martial art in zijn film zonder de eigen stijl te verliezen. Verfijnd oog voor visuele aspecten komt tot uiting in ongekende schoonheid.

 

Met The Assassin maakt de Vietnamese filmmaker Hou Hsiao-hsien, zoon van Chinese expats, een opmerkelijk uitstapje in de Wuxia martial art traditie. Als een van de grondleggers van de ‘Nieuwe Taiwanese cinema’ met een indrukwekkende carrière gekenmerkt door sociaal-realistische drama, down-to-earth en sympathieke filmvertoningen roept Hou Hsiao-hsien's epische Wuxia een vreemd meeslepende ervaring uit. Ondanks het commercieel en internationaal gehalte van de film, waar iets meer gekozen is voor de actie dan de poëzie, behoudt de regisseur in The Assassin – een schijnbaar verbijsterend verhaal dat steeds bijdraagt aan de sfeer van de mystiek – zijn gekende meditatieve stijl.

De film bevat eigenlijk weinig narratieve scenes, maar met krachtige en adembenemende filmshots wordt een raadsel uit de 9de eeuwse Tang dynastie met veel elegantie neergezet. Hou slaagt erin deze stille, doch verfijnde historische portretten door het publiek te laten absorberen.

Nie Yinniang (Shu) wordt ontvoerd door de bedeesde non Jiaxin (Sheu Fang-yi). Zij leidt Nie op tot  een bedachtzame krijgsvrouw die in opdracht van haar enkele moorden moet plegen. Wanneer de tijd rijp is wordt Nie opgezadeld met een delicate opdracht die haar meedogenloosheid op proef zal stellen. Nie Yinniang's nieuwe missie leidt naar Weibo, de geboorteplaats van de non die ze jaren heeft verlaten. Een van Weibo's machtige krijgsheren, Jianxin' neef Tian Jian (de charismatische Chang Chen, die eerder in Hou’s films speelde waaronder ‘Three Times’) moet sterven. Yinniang gaat niet recht op haar doel af, maar laat Tian Jian in alle sereniteit haar aanwezigheid merken. Wanneer de twijfel bij de protagoniste toeslaat, leren we dat Yinniang verloofd was met Tian. Dit huwelijk zou voor vrede zorgen tussen de rivaliserende krijgsheren.

Opvallend genoeg is de vakkundige choreografie van martial art in de film niet het doel op zich, maar eerder een element van opwinding en actie. Het is eerder een mythisch verhaal waarin de vrouwelijke protagoniste Yianniang, anders dan het feministisch gehalte van de persoon Imperator Furiosa (Mad Max: Fury Road), neergezet wordt zoals ze zou verteld worden uit de volksmond.

Hou grijpt naar expressieve kracht van de stilte, introduceert de traditie van martial art in zijn film zonder de eigen stijl te verliezen. Verfijnd oog voor visuele aspecten komt tot uiting in ongekende schoonheid. Zoals de gesofistikeerde beelden die we reeds zijn tegengekomen in het Rode Korenveld van een ander meesterlijke regisseur Zang Yimou. Als je van kunstzinnige schoonheid houdt, zal je dit historisch verhaal verteld door Hou's onverbiddelijke en meesterlijke camerabepaling ook wel waarderen.

The Assassin (2015) is vanaf vandaag te zien in verschillende zalen.