Fidelio is een zeer actueel pleidooi voor liefde en rechtvaardigheid in tijden van een meer en meer uitgesproken nood aan burgerparticipatie
Fidelio is de enige opera die Beethoven ooit componeerde. Het verhaal is eenvoudig: Florestan zit in de gevangenis en zijn geliefde Leonore verkleedt zich als een jongen om hem te helpen ontsnappen. Pizarro, de baas van de gevangenis, is de tirannieke heerser van dienst. Hij houdt Florestan gevangen omdat hij mensen inspireert met zijn gezang en dat maakt hem net zo gevaarlijk. Rocco, de cipier en zijn dochter Marcelline helpen Leonore/Fidelio, om haar geliefde te bevrijden.
Waarom is dat verhaal relevant vandaag? Voor regisseur Judith Vindevogel is Florestan, gespeeld door Saïd Boumazoughe (NoMoBS, Malcolm X) een activist die vandaag in de straten van Brussel protesteert, samen met een menigte tegen een onrechtvaardig beleid. Fidelio is dus een zeer actueel pleidooi voor liefde en rechtvaardigheid in tijden van een meer en meer uitgesproken nood aan burgerparticipatie. Het is ook een verhaal van moed en heldhaftigheid met een vrouwelijk hoofdpersonage, wat een heel ongewoon gegeven was voor 1805, het jaar waarin Beethoven Fidelio schreef.
Maar op het podium is Fidelio ook een vrolijke, romantische en humoristische voorstelling. Het is ook wel degelijk opera: er wordt lyrisch en onnatuurlijk gezongen, maar de speelse manier waarop er geacteerd wordt, maakt van het stuk een mooi en coherent geheel. Niet alleen het verhaal maar ook de muziek krijgt een update in deze versie van Fidelio. Het orkest wordt in dit geval vervangen door piano en elektronica van Jago Moons.
De scenografie is eenvoudig maar maakt optimaal gebruik van een zeer beperkte ruimte en wordt zelfs verrassend op een bepaald moment. Het stuk is vooral afgestemd op kinderen vanaf 6 jaar - een aantal complexere verhaallijnen werden geschrapt - maar het is ook zeker een voorstelling waar volwassenen van kunnen genieten. De muziek is ook niet beperkt tot opera maar integreert ook - schijnbaar moeiteloos - andere bekende(re) melodieën van Beethoven.
Tijdens de voorstelling, gezien op 6 maart in HETPALEIS, begon een man op een bepaald moment te zingen uit volle borst, achteraan in de zaal. Gewoon iemand uit het publiek, en dat was niet noodzakelijk de bedoeling. Dat kan misschien een ongemakkelijk moment zijn geweest, maar dat is tegelijkertijd ook de kracht van muziek: dat het mensen bezet en vrolijke, droevige, hoopvolle, wezens maakt van hen. Hopelijk ook onze kinderen.
Fidelio, een voorstelling van WALPURGIS. In herneming in De Munt/La Monnaie, BXL, op 28 en 29.10