Studenten zoeken kleur in de media

Donderdagavond 16 februari zijn in Brussel de 'Kleur je media'-prijzen uitgereikt. Dat is een wedstrijd van de VRT en mediarte.be, het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector. Bedoeling is dat studenten media een spot maken om jongeren van buitenlandse origine richting mediaopleidingen te stuwen.
Studenten zoeken kleur in de media

Er is meer diversiteit nodig op het scherm, maar ook achter de schermen. Daarover zijn de mediasector, de mediaopleidingen, de beleidsmakers en de vertegenwoordigers van de etnisch-culturele minderheden het eens.

 

Donderdagavond 16 februari zijn in Brussel de 'Kleur je media'-prijzen uitgereikt. Dat is een wedstrijd van de VRT en mediarte.be, het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector. Bedoeling is dat studenten media een spot maken om jongeren van buitenlandse origine richting mediaopleidingen te stuwen.

Er is meer diversiteit nodig op het scherm, maar ook achter de schermen. Daarover zijn de mediasector, de mediaopleidingen, de beleidsmakers en de vertegenwoordigers van de etnisch-culturele minderheden het eens. Daarom werd in alle Vlaamse en Brusselse hogescholen met mediaopleidingen een oproep gelanceerd. De jury bekroonde campagnes in de categorieën tv, radio en animatie. De prijzen, een stage bij de VRT of Klasse tv, werden uitgereikt door de minister van Media Ingrid Lieten.

Lieten: "Ik wil hier pleiten voor durf en voor het geven van kansen aan jonge mensen van buitenlandse origine in de media. Zij zijn er wel, maar deze jongeren krijgen onvoldoende kansen en komen in onze media onvoldoende aan bod. Met deze wedstrijd hoop ik dat àlle jongeren de media als mogelijke werkgever gaan zien. Zo kunnen ze in de toekomst voldoende deel uitmaken van de media en samen met ons het tij keren."

Wedstrijd

De VRT en mediarte.be lanceerden in het najaar van 2011 de tweede editie van Kleur je media. De opdracht luidde: 'produceer een radio- of tv-spot, een website, game of printcampagne waarmee je jongeren van vreemde origine warm maakt voor een mediaopleiding.' De winnaars krijgen de kans om een betaalde stage te vervullen bij de VRT of Klasse tv. De winnende campagnes worden via zoveel mogelijk platformen ingezet om scholieren van buitenlandse origine warm te maken voor een mediagerichte opleiding.

De jury is zeer enthousiast over het resultaat: "Er zaten veel creatieve ideeën onder de inzendingen. De mediamakers van morgen zijn goed vetrokken." Winnaars In de categorie tv zijn de winnaars Chaima SaySay en Safia Machbouaa, studenten aan de Lessius Hogeschool. De jury was het er snel over eens dat hun inzending moest winnen. De spot bracht een duidelijke boodschap naar voren, verpakt in een goede slogan: 'dromen, durven, doen'. De spot heeft bovendien een professionele uitwerking die ook ouders kan aanspreken.

Frederik De Clercq, Ine Verhaert en Wederik De Backer zijn drie Rits-studenten die de winnende radiospot bedacht hebben. "Ze houden het eenvoudig en trekken de aandacht met humor, duidelijke slogans en doeltreffende herhaling", is de motivatie van de jury.

In de categorie animatie heeft Nina Mertz, studente aan de MAD faculty, de hoofdprijs binnengehaald. Volgens de jury heeft de clip een duidelijke boodschap, effectief overtuigend gebracht, met een uitstekende slogan: 'Een opleiding in de media… it has your name written all over it'. "Haar werk is creatief in alle eenvoud en vertoont de vanzelfsprekendheid dat vreemde namen in de media thuishoren. Het is kort, bondig en flashy genoeg om een jong publiek aan te spreken."

© 2012 - StampMedia – Emily Daelemans