locatie
deuren 19:30
De Centrale - Turbinezaal
Ham 72 - 9000 Gent
Tickets vanaf € 10
De Centrale - Turbinezaal
Ham 72 - 9000 Gent
Tickets vanaf € 10
De prachtige gamelanmuziek uit Java en Bali, waar de gamelan bijzonder populair is, doet bij heel wat mensen waarschijnlijk een belletje rinkelen. Gamelan is de benaming voor zowel de muziekstijl, de muziekinstrumenten als het orkest zelf. Een gamelanorkest bestaat voornamelijk uit slaginstrumenten - zoals drums gongs en xylofoons – snaarinstrumenten en fluiten. Sinds de 19e eeuw komen er ook, vooral vrouwelijke (pesinden), zangpartijen voor in de gamelan. De teksten van de gezangen zijn in een archaïsche of literaire taal geschreven en daardoor zelfs voor de Indonesiërs moeilijk te begrijpen.
Oorspronkelijk werd gamelan alleen gespeeld bij rituele ceremonies, wayangopvoeringen (schaduwpoppenspel) en voor adellijke families. Tegenwoordig wordt gamelan nog steeds bij traditionele gelegenheden gebruikt, maar ook bij moderne meer "seculiere” dans- of theatervoorstellingen. De Javaanse gamelanmuziek wordt gekenmerkt door langzame, afgemeten klanken. De Balinese gamelanmuziek kent meer schrille tonen en levendiger ritmes.
Rahayu Supanggah (° 1949) studeerde gamelan aan het conservatorium in Surakarta, waar hij in 1972 zijn studies afrondde. Sindsdien reist hij de wereld rond om de Indonesische gamelanmuziek bij een breed publiek bekend te maken. Rahayu Supanggah componeerde zowel populaire als meer hedendaagse gamelanmuziek. Hij bracht verschillende albums uit , o.a. ‘Cokekan, Javanese chamber music’ (Felmay Records, IT).
Bekend werd Supanggah ook met de muziek die hij schreef voor Garin Nugroho’s film Opera Jawa. Daarvoor won hij onder meer onderscheidingen op het Asia-Pacific Film Festival, het Indonesische Film Festival, de Asia Film Awards, het SACEM Film Festival in Nantes en het Asian Film Festival in Hong Kong.
Volgende EUROPALIA INDONESIA-concert op 24.11.2017 met Peni Candra Rini & Ade Suharto (Ontosoroh)
Oorspronkelijk werd gamelan alleen gespeeld bij rituele ceremonies, wayangopvoeringen (schaduwpoppenspel) en voor adellijke families. Tegenwoordig wordt gamelan nog steeds bij traditionele gelegenheden gebruikt, maar ook bij moderne meer "seculiere” dans- of theatervoorstellingen. De Javaanse gamelanmuziek wordt gekenmerkt door langzame, afgemeten klanken. De Balinese gamelanmuziek kent meer schrille tonen en levendiger ritmes.
Rahayu Supanggah (° 1949) studeerde gamelan aan het conservatorium in Surakarta, waar hij in 1972 zijn studies afrondde. Sindsdien reist hij de wereld rond om de Indonesische gamelanmuziek bij een breed publiek bekend te maken. Rahayu Supanggah componeerde zowel populaire als meer hedendaagse gamelanmuziek. Hij bracht verschillende albums uit , o.a. ‘Cokekan, Javanese chamber music’ (Felmay Records, IT).
Bekend werd Supanggah ook met de muziek die hij schreef voor Garin Nugroho’s film Opera Jawa. Daarvoor won hij onder meer onderscheidingen op het Asia-Pacific Film Festival, het Indonesische Film Festival, de Asia Film Awards, het SACEM Film Festival in Nantes en het Asian Film Festival in Hong Kong.
Volgende EUROPALIA INDONESIA-concert op 24.11.2017 met Peni Candra Rini & Ade Suharto (Ontosoroh)