“Swa-Social is een diss naar alle racisten” [Interview met Younes van den Broeck]

Younes van den Broeck maakte met zijn video rond Swa-Social brandhout van alle racisten die hem ooit beledigden. Ook bij Kif Kif ging het filmpje niet onopgemerkt voorbij. Wij vroegen ons af wie “Swa-Social” is en wat deze gevatte creatieveling nog zoal in zijn schild voert.
“Swa-Social is een diss naar alle racisten” [Interv

Ik word behandeld alsof ik hier niet thuis hoor terwijl ik hier geboren en getogen ben. Ik spreek beter ‘Antwaarps’ dan de meeste Antwerpenaren.

 

Younes van den Broeck maakte met zijn video rond Swa-Social brandhout van alle racisten die hem ooit beledigden. Ook bij Kif Kif ging het filmpje niet onopgemerkt voorbij. Wij vroegen ons af wat we ons moeten voorstellen bij een “Swa-Social” en wat deze gevatte creatieveling nog zoal in zijn schild voert.

Kif Kif: Wat heeft je aangezet om het filmpje rond Swa-Social te maken?

Younes van den Broeck: “Swa-Social is eigenlijk een samenraapsel van alle racistische beledigingen die ik al in Antwerpen te horen kreeg. Het is ook een beetje het beeld dat ik heb van dat soort mensen. Ik heb eigenlijk een stereotiepe racistische caféganger afgebeeld in die video. De taal die ik gebruik komt van dingen die ik zie en hoor als ik in zo’n cafés kom en soms zelfs gewoon op straat.”

Kif Kif: Was de video gebaseerd op de bekende reportage van Paul Jambers over de Seefhoek?

Van den Broeck: “Gedeeltelijk. Die fragmentjes die erin zitten, die tonen aan dat het niet serieus moet genomen worden. Op het einde van het liedje zeg ik dat ook een paar keer. ‘Zwaanst na nie’, daarmee bedoel ik: hoe kan je dit nu serieus nemen? Hoewel ik het wel heel belangrijk vind dat de boodschap overkomt bij de mensen.”

Kif Kif: Die reportage is meer dan 20 jaar oud. Denk je dat er nog altijd evenveel racisme heerst in Antwerpen?

Van den Broeck: “Racisme is tegenwoordig subtieler. Mensen komen er minder voor uit maar die manier van denken is er nog altijd. Als je in zo’n cafés komt als in die reportage, dan zal je nog altijd dezelfde praat horen als toen.”

Kif Kif: Waarom de naam Swa-social?

Van den Broeck: “Swa is een typische cafégangersnaam en Swa-Social klinkt als asociaal dus dat is eigenlijk de Swa die asociaal is omdat hij alles wat anders is haat. Ik wil vooral racisten belachelijk maken met die video. De taal die ik gebruik is wel kwetsend maar uit de realiteit gehaald en in perspectief gezet van het karikaturale personage. Het is eigenlijk een diss naar dat soort mensen toe.”

Kif Kif: Komen er nog zulke videos in de toekomst?

Van den Broeck: “Een track zoals Swa-Social is iets wat ik normaal niet doe. Mijn andere nummers zijn veel ernstiger. Daarin gebruik ik veel metaforen, dubbelzinnigheden en die zijn ook altijd maatschappijkritisch. Die liedjes gaan vaak over oorlogslanden, slavernij, pedofilie en dergelijke zaken dus de mensen die mij kennen, waren ook geschrokken dat ik zoiets als Swa-Social had gemaakt. Dat was iets helemaal anders, iets wat ik normaal niet doe maar Swa-Social komt zeker nog terug en deze keer met vrienden.”

Kif Kif: Je had het daarnet over je andere nummers. Je rappersnaam is Spitler. Vanwaar komt die naam?

Van den Broeck: “Ooit had ik een vers geschreven waarin ik zei: “Ik zen gene racist, maar ik zen zieker dan Hitler. Ik zen nie de Führer, ik zen de Spitler.” Ik vond dat wel goed klinken en daarom ben ik die naam beginnen gebruiken. Het sluit ook goed aan bij de thema’s waarover ik rap. Ik ben niet zoveel bezig met rap, maar het is wel een soort uitlaatklep. Ik ben gewoon blij dat ik die dingen van mijn hart kan krijgen en dat ik kennis kan delen met mijn teksten. Als ik rap onder de naam Spitler dan zijn mijn teksten altijd maatschappijkritisch en redelijk duister.”

Kif Kif: Tekenen is ook een grote passie van je. Je bent momenteel bezig met het project ‘Little Brother, Big Brother’. Kan je daar iets meer over vertellen?

Van den Broeck: “Dat project gaat over de big brother-maatschappij en wij wilden aantonen dat het nu al erg is maar dat het nog veel erger kan. In Engeland kunnen ze je al volgen tot in je huis en Bart De Wever is hier ook zoiets van plan. Wij willen door middel van onze kunstwerken laten zien dat we dagelijks gehersenspoeld worden door televisie en dat er weinig tot geen privacy meer is. Normaal gingen we tentoonstellen in De Brakke Grond, het Vlaams Cultuurhuis in Nederland, maar dat is jammer genoeg niet doorgegaan. Hopelijk kunnen we ons werk in de toekomst nog ergens in België tentoonstellen.”

Kif Kif: Je maakt ook veel cartoons. Is dat iets wat je al lang doet?

Van den Broeck: “Ik teken al heel lang maar vanaf het middelbaar ben ik wat meer maatschappijkritische tekeningen beginnen maken. Mede door Kif Kif heb ik die naar buiten kunnen brengen. Tegenwoordig is al mijn werk maatschappijkritisch. Als dat niet het geval is zijn het meestal monsters die ik teken. Zelfs dan probeer ik er een knipoog naar de maatschappij in te verwerken.”

Kif Kif: Op je Facebookpagina Spitlart staan er veel cartoons die over het Antwerps beleid gaan. Zijn deze geïnspireerd door je eigen ervaringen?

Van den Broeck: “Die zijn geïnspireerd door mijn eigen ervaring, door wat ik hoor en zie en wat vrienden mij vertellen. Veel van de cartoons op Spitlart horen ook bij columns van Fikry El Azzouzi die vorig jaar schreef voor Kif Kif en De Morgen.”

Kif Kif: Maatschappijkritiek is terug te vinden in alle kunstvormen die je beoefent, vanwaar komt dat maatschappelijk engagement?

Van den Broeck: “Vooral omdat ik het beu ben om constant gediscrimineerd te worden. Ik word behandeld alsof ik hier niet thuis hoor terwijl ik hier geboren en getogen ben. Ik spreek beter ‘Antwaarps’ dan de meeste Antwerpenaren. Mijn grootouders langs 2 kanten van de familie hebben andere roots. Zij hebben dit land mee gemaakt tot wat het nu is, zowel zij als ik verdienen deze indringersbehandeling niet, ik eis respect.

Als ik wil gaan feesten, word ik geweigerd door de portiers. Als ik dan op straat rondhang ben ik een ‘hangjongere’ en word ik op de hielen gezeten door de politie. Veel jongeren die hetzelfde meemaken gaan dan verkeerde dingen doen. Ik hoor vaak slechte dingen over allochtonen maar ik kan mij soms echt inbeelden waarom sommigen de verkeerde dingen doen. Niet dat ik het goedpraat.

Al die kunstvormen zijn voor mij een soort uitlaatklep die mij ervan weerhouden om iets stoms te doen. Het is ook een poging om mijn stem te laten horen, mensen iets bij te leren en de waarheid naar boven te brengen. Dat is het uiteindelijke doel van mijn kunst.”

 

>>>