Our City, zo heet de jongste documentaire van Brusselse-Italiaanse filmmaakster Maria Tarantino. Het is een statement van toe-eigening, maar ook van liefde voor een vaak onbekende en onbeminde stad.
Pieter Geenen lijkt op een vergelijkbare manier begrippen als migratie, land, identiteit, nationalisme en kolonialisme te bevragen, deze keer met een tabaksplant als avatar van de mens. Nog tot 20/12 te zien in Argos Brussel.
Het stond onlangs overal te lezen: “Moslims stichten studentenvereniging” stond er hier, “islamitische vereniging” klonk het daar. In een tijd waarin zulke titels velen in een kramp doen schieten, valt de beslissing om zich toch te verenigen op zijn minst moedig te noemen.
Ooit was Carnotstraat 17 het adres van Ciné Rubens, een elegante filmzaal met wat toen het grootste scherm van het land was. De wereld, die ooit stond voor glitter en prestige lijkt vandaag minder glamoureus. Met zulke eenvoudige tegenstellingen, toont Klara Van Es onze moeizame omgang met migratie.
In het kader van het Feniks festival wordt de voorstelling Tips en Tricks, die in het voorjaar te zien was in De Bijloke, uitzonderlijk hernomen: bijzonder relevant in het kader van de huidige crisis in de opvang van vluchtelingen.
Straight Outta Compton is een verbazend actuele film, want politiebrutaliteit maakt jammer genoeg nog altijd deel uit van de dagelijkse realiteit van de VS, evenveel als de frustraties van de etnische minderheden.
De solidariteit van de Europeanen heeft de aarzeling, de ontkenning en het egoïsme van Europese overheden pijnlijk zichtbaar gemaakt. Daar waar de overheid mensen op straat laat staan, ontstaat een golf van solidariteit en een overvloed aan tenten, kledij en voedsel om mensen te helpen.
SOMER is het tragikomische verhaal van een groep Vlaamse, Brusselse en Waalse gezinnen en vrienden die hun jaarlijkse vakantie op een camping aan zee doorbrengen. Een langspeelfilm van Victoria Deluxe. Kif Kif ging een kijkje nemen op de set.
Apichatpong Weerasethakul is een filmmaker, maar ook een kunstenaar en een eigenzinnige activist. Zijn films zijn een heel persoonlijke mengeling van vertelling, beeldende kunst en maatschappelijk commentaar. Worden zijn films vanwege persoonlijk, ook hermetisch? Bij momenten wel, ja.