Label: onderwijs

Racisme is springlevend in het Belgische onderwijs. Dat blijkt uit decennia van wetenschappelijk onderzoek en wordt opnieuw bevestigd door getuigenissen die Kif Kif verzamelde. Leerlingen met een migratieachtergrond zijn slachtoffer van racisme bij leraren, andere leerlingen, en racistische taal en stereotypen in de leerstof. Ook onderwijspersoneel van kleur is slachtoffer van dit probleem, dat ook in de lerarenkamer aan de orde van de dag is. 

03/05/2021 - 08:48 Francine Esther Kouablan

Sinds de dood van George Floyd en de opkomst van Black Lives Matter-protesten in de Verenigde Staten, is het debat over de Belgische kolonisatie in Congo opnieuw opgelaaid. De strijd tegen racisme gaat door; zowel racistische daden en uitspraken als het protest ertegen zijn zichtbaarder dan ooit. In Belgische lerarenopleidingen is hier echter nog weinig van terug te vinden. Een pleidooi voor een emancipatoire pedagogiek.

15/12/2020 - 12:48 Abdullah Hemmet

Orhan Agirdag is professor in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn allereerste volwaardige boek 'Onderwijs in een gekleurde samenleving' onderzoekt hij de complexe realiteit van ongelijkheden in het onderwijs. In dit boek worden wetenschappelijk onderzoek, literatuur en vele praktijkvoorbeelden samengebracht die relevant zijn voor iedereen die met dit thema in contact komt: leraren, studenten, ouders, beleidsmakers, sociaal werkers en educatief medewerkers.  

02/11/2020 - 10:49 Abbie Boutkabout

Het boek Zonder wrijving geen glans, dat momenteel in de boekhandels ligt, zou oorspronkelijk ook een bijdrage van Rachida Lamrabet bevatten. Maar op het laatste nippertje besliste de Vlaamse Onderwijsraad, die de teksten bestelde, om haar bijdrage niet op te nemen in de bundel.

22/10/2019 - 08:19 Abbie Boutkabout

Theatermaker Haider Al Timimi maakte samen met tien jongeren een voorstelling over de staat van het secundair onderwijs. En dat onderwijs faalt op veel vlakken. Hokjesdenken, te weinig vakken die het kritisch denken aanscherpen, niet genoeg interesse in de individuele capaciteiten van jongeren... "Waar zijn we eigenlijk mee bezig? Want wij zijn wel verantwoordelijk voor de kinderen die de toekomst gaan bepalen."