Met de recente hittegolf in gedachten is ‘Still The Water’ (Naomi Kawase) niets meer of minder dan aantrekkelijk en verfrissend. De aandacht voor natuur en familiale relaties zijn de 46 jarige Japanse filmmaakster Kawase niet vreemd.
Somer is een tragikomedie over een groep Vlaamse, Brusselse en Waalse gezinnen die hun jaarlijkse vakantie op een camping aan zee doorbrengen. De spanningen, conflicten en ontmoetingen geven vorm aan een verhaal dat een feelgood film belooft te worden.
Elke keer dat geweld ergens in de wereld verbonden wordt met religie begint opnieuw het gemompel. Sommigen zeggen dat de anderen barbaren zijn en zo negeren ze zelfveroorzaakte gruwel. Sommigen noemen het zinloos en ontkennen op die manier de eigen verantwoordelijkheid ...
De Indiase acteur Irrfan Khan, ook bekend om zijn rol in “Slumdog Millionair”, schittert weer in de debuutfilm “The Lunchbox” van Ritesh Batra. Khan is een alomtegenwoordige acteur in zowel Bollywood als Hollywood. Zijn kritiek op de Hollywood filmstijl schuift hij niet onder stoelen of banken.
Naar aanleiding van de vastenmaand Ramadan is een artikel over een van de grootste regisseurs uit de moslimwereld wel toepasselijk. Moustapha Akkad maakte de eerste langspeelfilm over het leven van de profeet Mohammed (vzmh).
Na 2 films over het post 9/11 tijdperk in Amerika, over de oorlog in Irak en de War on Terror respectievelijk, brengt Laura Poitras met Citizen Four een making of van hoe klokkenluider Edward Snowden de grootste leak van gevoelige informatie van het machtigste land van de wereld voor elkaar kreeg
Silsila is een klassieker. Gemaakt door Yash Chopra in 1981. De film vertelt het verhaal van een driehoeksverhouding tussen een man en twee dames. Wat commonplace, ik weet het, maar toch verteld op een manier die me duidelijk maakt dat de film uit een andere context komt.
Na de films Bamako (2007) en Heremkono (2002) won de Malinese/Mauritaanse Sissako ook met zijn nieuwste film Timbuktu (2014) diverse internationale prijzen. In deze actuele en relevante film portretteert Sissako de Malinese stad Timboektoe in al haar rijkdom en diversiteit.
Bij de aftiteling van de film dacht ik: ik moet dringend andere films van Jafar Panahi zoeken. Taxi Teheran is niet alleen een geweldige film, maar hij kan ook niet worden losgekoppeld van de maker.
The Look of Silence (2014) volgt Adi, een brilverkoper die de moordenaars van zijn broer Ramli wil confronteren. De film opent oude wonden van de Indonesiche massamoord van communisten.