Circumstance, het debuut van de Iraanse regisseur Maryam Keshavarz besteedt aandacht aan de moeilijke situatie waarin de Iranese vrouwen verkeren. Over de liefde tussen 2 bloedmooie hoofdrolspeelsters in Teheran.
Hans en Grietje zouden vandaag de dag dakloze kinderen zijn. Ongetwijfeld. En hun drama, verloren in een betonnen bos, zou geen happy ending kennen. That’s life.
Op vrijdag 2 maart gaat de documentaire Leven in België als vrouw uit de migratie in première in het Vredescentrum in Antwerpen. Het is een portret van twee Marokkaanse vrouwen uit de eerste generatie migranten.
'De Figuranten' en hun Autorenbaan brengen aan de hand van sociaal-artistieke projecten in en rond de grensstad Menen (zuiden van West-Vlaanderen) mensen in beweging om vanuit hun eigen verhaal en kracht los te komen van het dagdagelijkse.
Zijn we in de ban van de neurowetenschappen? Waarom hebben we de neiging om alles vanuit de hersens te verklaren? Volgens filosoof Coen Simons mogen we het culturele aspect dat eveneens ons handelen bepaald niet uit het oog verliezen.
Oké, mijn laatste stukje. Voorlopig toch. Tenzij. Misschien schrijf ik definitief niks meer over Congo. Ga ik ook nooit meer terug. Kruip ik terug in mijn schelp. Veilig, blank, rijk.
Tien jongeren met een beperkingen weten op een humoristische wijze de taboesfeer rond seksualiteit en relaties bij mensen met een fysieke en mentale beperking te doorbreken. Gewapend met verborgen camera gingen ze op pad. Deze leverde ongetwijfeld hilarische fragmenten!
Op 24januari 2012 opende de Singel dit jaar haar deuren voor de Dag van de Cultuureducatie met het thema: ‘Wie ben ik? Opstand en Cultuur’. Enkele Kif Kif Reporters waren aanwezig en namen deel aan de workshops.
Hoe lang is het ondertussen geleden? Meer dan een jaar. De zomer van 2010. In 2012 vergaat de wereld.
De reis lijkt niet echt, maar de verandering is frappant. Ik heb Congo verbannen uit de boeken, de tv, de krant, het nieuws.
O. blogt over de film 'The Invader' van Nicolas Provost. 'Aan de ene kant heb je een regisseur die de clichés van migratie wil vermijden en aan de andere kant zie je dat de twee grootste clichés over migratie samen zitten in de premisse van zijn film.'