Ons geheugen is kort, daarom al moeten we dankbaar zijn dat de zoektocht van Les Cowboys meer dan twintig jaar geleden begint, met de verdwijning van Kelly, een tienermeisje dat geradicaliseerd lijkt te zijn door de invloed van moslimextremisten.
Het Italiaanse eiland Lampedusa is voor veel vluchtelingen de toegangspoort naar Europa. In ‘No man is an Island’ krijgen we een menselijk portret te zien van jonge immigranten.
Adil en Bilall hebben een gewelddadige film gemaakt, een film die beantwoordt aan alle verwachtingen van het genre. Technisch-cinematografisch is dit één van de betere Belgische films. Spannend, goed opgebouwd en verrassend goed geacteerd. Maar zoals meestal bij dit soort films is er weinig diepte.
Idy Mbengue en Zukisa Nante brengen een 'meertalige en meerstemmige' bewerking van Bernard-Marie Koltès’ ‘In de eenzaamheid van de katoenvelden’. 'Impilo' is een van de voorstellingen die in het kader van GEN#WRLD plaats vinden in t,arsenaal.
De Middelmatige Man is het jongste wapenfeit van Tutti Fratelli. De voorstelling gaat over een man die uitblinkt in… tja, niets. Op een dag wordt hij beloond en krijgt hij promotie, maar daardoor wordt z’n oude leven danig door elkaar geschud.
Op dinsdag 1 december gaat de jongste documentaire No Man is an Island van Tim De Keersmaecker in première in 7 verschillende zalen. Daarin gaat de Oost-Vlaamse regisseur op zoek naar het verhaal achter de vluchtelingen in Lampedusa.
De afgelopen negen dagen spendeerde ik op het NEXT-festival in Kortrijk, op zoek naar de meningen van de mensen in de straat over negen taboedoorbrekende beelden in Ceci n’est pas Kortrijk, een reeks installaties van de Nederlandse kunstenaar Dries Verhoeven.